Bradyarytmie zwiazane z leczeniem Sofosbuvir

Leczenie schematami opartymi na sofosbuwirze wiąże się z utrzymującą się odpowiedzią wirusologiczną u ponad 90% pacjentów z przewlekłym zakażeniem wirusem zapalenia wątroby typu C (HCV), z częstością poważnych zdarzeń niepożądanych mniejszych niż 5% .1 Tutaj zgłaszamy trzy przypadki ciężkiej bradyarytmii, która wystąpiła podczas leczenia sofosbuwirem z daklataswirem, symeprewirem lub rybawiryną u 415 pacjentów leczonych w naszej jednostce od 2 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka pacjentów w punkcie wyjściowym. Charakterystykę pacjentów na linii podstawowej podano w tabeli 1, a elektrokardiogramy dla pacjentów i 3 przedstawiono w dodatkowym dodatku, dostępnym wraz z pełnym tekstem tego listu na stronie. Objawowa bradykardia, z omdleniem w dwóch przypadkach (pacjenci 2 i 3), wystąpiła w ciągu pierwszych 10 dni leczenia sofosbuwirem. Bradykardia była spowodowana dysfunkcją węzła zatokowego u pacjentów i 2 oraz przerywanym blokiem przedsionkowo-komorowym trzeciego stopnia w Pacjentu 3. U pacjenta dysfunkcja węzła zatokowego utrzymywała się po zakończeniu leczenia propranololem. W przypadku pacjenta 2 dysfunkcja węzła zatokowego ustępowała po odstawieniu sofosbuwiru, simeprewiru i amiodaronu. Jednak po ponownym wprowadzeniu sofosbuwiru (rybawiryny), 46 dni później, nastąpił nawrót zaburzeń przewodzenia w 6. dniu. Rozruszniki serca wszczepiono wszystkim trzem pacjentom. W przypadku pacjenta 1, badanie stymulatora serca (wykonywane przez kardiologa, który nie był świadomy tożsamości pacjenta) podczas leczenia sofosbuwirerem ujawniło stymulację przedsionkową podczas 26% czasu ekspozycji. Trzy miesiące po przerwaniu leczenia sofosbuwirem zaobserwowano stymulację przedsionkową przez 4% czasu ekspozycji. Nie wykluczono częstych przyczyn bradyarytmii (zaburzeń elektrolitowych, niewydolności nerek, dysfunkcji tarczycy i niedokrwienia mięśnia sercowego). W P atencie 2, znane interakcje między amiodaronem a simeprewirem mogły być czynnikiem początkowego występowania bradyarytmii. Simeprewir nie mógł przyczynić się do powtórzenia 46 dni później. Biorąc pod uwagę długi okres półtrwania amiodaronu, nie można wykluczyć, że pozostałe stężenia tego czynnika przyczyniły się do nawrotu po ponownym wdrożeniu leczenia sofosbuwirem. W styczniu 2015 r., Po tym jak cztery arytmie 1337 pacjentów zostały wykryte w badaniu bezpieczeństwa współczucia z użyciem daklataswiru podawanego we Francji z sofosbuwirem, Francuska Narodowa Agencja ds. Leków i Produktów Zdrowotnych opublikowała ostrzeżenie online.2 W marcu 2015 r. i administracja lekami ostrzegają, że poważne spowolnienie rytmu serca może wystąpić, gdy leczenie HCV, w tym sofosbuwir i inny lek przeciwwirusowy, jest przyjmowane razem z amiodaronem.3 Mechanizm patofizjologiczny leżący u podstaw tego potencjalnego zdarzenia niepożądanego nie jest jasny. J ednak potencjalna toksyczność kardiologiczna schematów zawierających sofosbuwir sugeruje potrzebę zachowania ostrożności przy stosowaniu takich schematów leczenia, w tym przeglądu innych leków, rozważenia czynników ryzyka wystąpienia bradyarytmii i ewentualnie monitorowania rytmu serca podczas rozpoczynania leczenia. Hél?ne Fontaine, MD Arnaud Lazarus, MD Caroline Pecriaux, MD François Bagate, MD Philippe Sultanik, MD Estelle Boueyre, MD Marion Corouge, MD Vincent Mallet, Ph.D. Ana?s Vallet-Pichard, MD Philippe Sogni, Ph.D. Denis Duboc, Ph.D. Stanisław Pol, Ph.D. Hôpital Cochin, Paryż, Francja Helene. aphp.fr dla Hochatologii i Kardiologii Grupy Cochin Formularze ujawnień dostarczone przez autorów są dostępne wraz z pełnym tekstem tego listu na stronie. 3 Referencje1. Sulkowski MS, Gardiner DF, Rodriguez-Torres M, i in. Daclataswir plus sofosbuwir do wcześniej leczonego lub nieleczonego przewlekłego zakażenia HCV. N Engl J Med 2014; 370: 211 -221 Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline 2. Signal de sécurité concernant l association daclatasvir et / ou sofosbuvir, deux antiviraux dans le traitement de l hépatite C chronique, et / ou amiodarone et la survenue d arythmies cardiaques. 16 stycznia 2015 r. (ansm.sante.fr/S-informer/Travaux-de-l-Agence-Europeenne-des-Medicaments-EMA-Comite-pour-l-evaluation-des-risques-en-matiere -de-pharmacovigilance-PRAC / Finalizacja-de-la-reevaluation-des-medicaments-contenant-de-l-ambroxol-ou-de-la-bromhexine-retour-d-information-sur-le-PRAC-de-janvier -2015-punkt-d-informacje). 3. Administracja żywności i leków. Komunikat FDA dotyczący bezpieczeństwa leków: FDA ostrzega przed poważnym spowolnieniem akcji serca, gdy stosuje się amiodaron w skojarzeniu z lekami przeciw zapaleniu wątroby typu C, zawierającymi sofosbuwir (Harvoni) lub Sovaldi w połączeniu z innym lekiem o działaniu przeciwwirusowym działającym bezpośrednio 24 marca 2015 r. (www.fda .gov/Drugs/DrugSa [więcej w: leczenie żylaków, psycholog warszawa, lekarze ]

[patrz też: endoskopia kapsułkowa cennik, sportway bydgoszcz, konior nysa ]

Zobacz też: # Fizjoterapeuta Częstochowa, # gabinet stomatologiczny gliwice, # usg ciąży Bemowo,