Kontrola zaniedbanych chorób tropikalnych ad

Zaniedbane choroby tropikalne prowadzą do długotrwałej niepełnosprawności i ubóstwa.2-5,20 Ubóstwo wynika z oszpecenia lub innych następstw długotrwałej choroby, zaburzeń wzrostu i rozwoju dzieci, niekorzystnych skutków ciąży i zmniejszonej zdolności produkcyjnej (Tabela 2 ) .3,21,22 Cechy te kontrastują z tymi pojawiającymi się ostrymi infekcjami, takimi jak ptasia grypa, zakażenie wirusem Ebola i zakażenie wirusem zachodniego Nilu. Ryc. 1. Ryc. 1. 10 wiodących przyczyn lat życia straconych na niepełnosprawność i przedwczesną śmierć. Liczbę lat straconych na niepełnosprawność i przedwczesną śmierć (skorygowane o niepełnosprawność) na 13 poważnych zaniedbanych chorób tropikalnych obliczono zgodnie z metodą, którą opisaliśmy poprzednio.4 Skorygowane o niepełnosprawność lata życia dla innych warunków są oparte na dane ze Światowej Organizacji Zdrowia.23 Ranking obciążeń chorobowych oparty jest na danych w Hotez.5
Łącznie zaniedbane choroby tropikalne powodują rocznie około 534 000 zgonów4. Ta znaczna liczba zgonów jest znacznie mniejsza niż ta wynikająca z infekcji dolnych dróg oddechowych, chorób biegunkowych, HIV-AIDS lub malarii. Jeżeli jednak wskaźniki są stosowane w odniesieniu do niepełnosprawności i ubóstwa związanego z tymi chorobami, można wykazać, że zaniedbane choroby tropikalne stanowią duże obciążenie dla zdrowia i rozwoju gospodarczego krajów o niskim dochodzie. W odniesieniu do lat życia skorygowanych o niepełnosprawność, zaniedbane choroby tropikalne wraz z chorobami biegunkowymi, chorobą niedokrwienną serca, chorobami układu krążenia, malarią i gruźlicą są uważane za jedne z najważniejszych problemów zdrowotnych w krajach rozwijających się (ryc. 1) .4 5 Ponadto wpływ zaniedbanych chorób tropikalnych na produktywność pracowników powoduje roczne straty w wysokości miliardów dolarów.24-27
Profilaktyczna chemioterapia
Dzięki rozszerzonemu stosowaniu masowego podawania leków, a także ukierunkowanych terapii, mamy teraz możliwość kontrolowania lub nawet wyeliminowania niektórych z najbardziej zaniedbanych chorób tropikalnych pod względem rozpowszechnienia i obciążenia chorobowego.1-5,20,28-39 stosowanie masowego podawania leków w celu kontroli zaniedbanych chorób tropikalnych lub chemioterapii zapobiegawczej było pionierem w Chinach. W tym kraju długotrwałe i celowe stosowanie soli zawierającej dietylokarbazeinę spowodowało eliminację filariozy limfatycznej jako problemu zdrowia publicznego30, a powszechne stosowanie prazykwantelu i innych środków (w tym kontrola ślimaków i edukacja zdrowotna) prowadzi do kontroli schistosomiasis.31 Egiptowi udało się również zmniejszyć częstość występowania filariozy i schistosomatozy limfatycznej oraz związanych z nimi zachorowalności .30,35
Takie sukcesy stworzyły podstawę do ustanowienia międzynarodowych partnerstw w celu kontrolowania lub eliminowania tych infekcji.1 Krytyczny krok nastąpił pod koniec lat 80., kiedy to Merck stworzył pierwsze partnerstwo, by kontrolować zaniedbaną tropikalną chorobę; partnerstwo to powstało, by dostarczać ivermectin w celu leczenia onchocer- kozy.3. Do chwili obecnej zapewniono ponad 300 milionów kuracji, początkowo w ramach Programu Kontroli Onchocercizy, a następnie w ramach Afrykańskiego Programu Kontroli Onchocercizy i Programu Eliminacji Onchocertosis dla Amery- ków32. Ponadto firma Pfizer nawiązała współpracę z Międzynarodową inicjatywą Trachoma, aby przekazać azytromycynę w ramach kompleksowego programu eliminowania jaglaków 33, a GlaxoSmithKline współpracuje z WHO, Merck i globalnym sojuszem w celu wyeliminowania filarii limfatycznych, aby dodać albendazol do masowego schematy podawania leków dietylo-karbamalazyny lub iwermektyny.34 Wysiłki te doprowadziły do niemal całkowitego wyeliminowania filariozy limfatycznej jako problemu zdrowia publicznego w Egipcie, na Samoa i Zanzibarze303,35 i trachoma jako problemu zdrowia publicznego w Maroku36. Podobnie, przy użyciu dostarczonych ogólnych preparatów prazykwantelu z MedPharm i innych Organizacje, Inicjatywa Kontrolująca Schistosomatozę i afrykańskie ministerstwa zdrowia znacząco zmniejszyły obciążenie chorobowe schistosomatozy moczowej i jelitowej dzieci w wieku szkolnym w sześciu krajach w Afryce Wschodniej i Zachodniej, 37,38, a powszechne stosowanie albendazolu i mebendazolu ma wpływ na wyniki w szkole oraz obciążenie chorobą infekcji robakami przenoszonymi przez glebę, 6 zwłaszcza glistnicy i trichuriozą wśród dzieci
[hasła pokrewne: rosuwastatyna, europtrans, wiskosuplementacja ]