Capecitabine i Oxaliplatin for Advanced Esophagogastric Cancer

Oceniliśmy kapecytabinę (doustną fluoropirymidynę) i oksaliplatynę (związek platyny) jako alternatywy dla podawanego w infuzji fluorouracylu i cisplatyny, odpowiednio, dla nieleczonego zaawansowanego raka przełyku żołądkowo-przełykowego. Metody
W schemacie dwa na dwa losowo przydzielono 1002 pacjentów, którzy otrzymali terapię trypletową z epirubicyną i cisplatyną oraz terapią fluorouracylem (ECF) lub kapecytabiną (ECX) lub trypletem z epirubicyną i oksaliplatyną plus fluorouracyl (EOF) lub kapecytabinę (EOX ). Pierwszorzędowym punktem końcowym był nie mniejszy czas przeżycia całkowitego dla terapii trypletowej zawierającej kapecytabinę w porównaniu z fluorouracylem i dla tych zawierających oksaliplatynę w porównaniu z cisplatyną.
Wyniki
W przypadku porównania kapecytabiny z fluorouracylem współczynnik ryzyka zgonu w grupie leczonej kapecytabiną wynosił 0,86 (przedział ufności 95% [CI], 0,80 do 0,99); dla porównania oksaliplatyna-cisplatyna stosunek ryzyka dla grupy oksaliplatyny wynosił 0,92 (95% CI, 0,80 do 1,10). Górny limit przedziałów ufności dla obu współczynników hazardu wyklucza z góry określony margines niezależności równy 1,23. Średni czas przeżycia w grupach ECF, ECX, EOF i EOX wynosił odpowiednio 9,9 miesiąca, 9,9 miesięcy, 9,3 miesięcy i 11,2 miesięcy; wskaźniki przeżycia po roku wyniosły odpowiednio 37,7%, 40,8%, 40,4% i 46,8%. W analizie wtórnej całkowity czas przeżycia był dłuższy w przypadku EOX niż w przypadku ECF, a współczynnik ryzyka zgonu wynosił 0,80 w grupie EOX (95% CI, 0,66 do 0,97, P = 0,02). Przeżycie bez progresji i wskaźniki odpowiedzi nie różniły się istotnie pomiędzy schematami. Toksyczne działanie kapecytabiny i fluorouracylu było podobne. W porównaniu z cisplatyną, oksaliplatyna wiązała się z mniejszą częstością występowania neutropenii stopnia 3 lub 4, łysienia, toksyczności nerkowej i choroby zakrzepowo-zatorowej, ale z nieco większą częstością biegunki i neuropatii stopnia 3 lub 4.
Wnioski
Kapecytabina i oksaliplatyna są tak samo skuteczne jak fluorouracyl i cisplatyna, odpowiednio u pacjentów z wcześniej nieleczonym rakiem przełyku. (Numer kontrolowanych prób bieżących, ISRCTN51678883.)
Wprowadzenie
Raki żołądka i przełyku są odpowiednio drugą i szóstą najczęstszą przyczyną zgonów związanych z rakiem na całym świecie.1 Większość pacjentów z zaawansowaną, nieoperacyjną lub przerzutową chorobą oraz 5-letnie przeżycie wynosi około 10-15%. Chemioterapia paliatywna w zaawansowanej chorobie poprawia przeżycie w porównaniu z najlepszą opieką wspomagającą.2-4 Nie ma jednego, globalnego standardowego schematu leczenia pierwszego rzutu zaawansowanej choroby. Spośród dostępnych schematów, schemat zawierający epirubicynę, cisplatynę i podawany w infuzji fluorouracyl (ECF) jest szeroko stosowany w Europie, szczególnie w Wielkiej Brytanii, na podstawie wyników dwóch randomizowanych badań [6, 5] i ostatniej metaanalizy [7]. ECF jest również rutynowo stosowany w okołooperacyjnym leczeniu raka przełykowo-żołądkowego.8
Fluorouracyl w schemacie ECF jest podawany w sposób ciągły przez centralne urządzenie dostępu żył (CVAD) i ambulatoryjną pompę infuzyjną. Ten system dostarczania jest niewygodny i może być związany z infekcją i zakrzepicą. Pacjenci z chorobą nowotworową na ogół preferują doustne leki alternatywne do chemioterapii dożylnej, pod warunkiem, że skuteczność jest utrzymywana.9-11 Kapecytabina jest doustną fluoropirymidyną, która jest aktywowana w tkance nowotworowej poprzez trzyetapową konwersję enzymatyczną zakończoną fosforylazą tymidynową.12 Kapecytabina jest ustaloną doustną alternatywą do fluorouracylu w leczeniu wczesnego i zaawansowanego raka jelita grubego, 13,14 i został bezpiecznie połączony z oksaliplatyną (dożylnie podawany kompleks platyny) w leczeniu zaawansowanego raka jelita grubego bez utraty skuteczności.15-17 Ocena fazy w raku przełykowo-żołądkowym wspiera bezpieczeństwo kapecytabiny podczas podawania dwa razy na dobę18 oraz w połączeniu z epirubicyną i cisplatyną, 19 ze wskazaniami skuteczności.19,20
Cisplatyna w schemacie ECF powoduje toksyczność nerek, utratę słuchu odbiorczego o wysokiej częstotliwości, wymioty i neuropatię obwodową